בין הזמנים

מאת: שבתאי שירן, מורשת הגליל
בין תל אביב לירושלים, בין ברושים לאנדרטאות, בין שואה לתקומה

מעט לאחר יום השואה ויום העצמאות ולפני ל”ג בעומר הקשור למרד בר כוכבא – נתור על כביש 395 המחבר בין ירושלים לתל אביב ובין אלמנטים של שואה לתקומה.
נצא מירושלים, מאזור עין כרם לצומת סטף. בכיכר נפנה לכיוון צובה, ואנו על כביש 395. לאחר בתי החולים “איתנים” ולפני מושב רמת רזיאל, נפנה לפי השילוט להר טייסים אל החניה של גלעד חיל האוויר.
באנדרטה נמצא מנוע מטוס עם מדחף מעוקם. המקום משמש אתר ההנצחה המרכזי לחללי חיל האוויר, כיוון שבקרבת מקום התרסק מטוס של חיל האוויר במהלך מבצע “מכבי” ב-10/5/1948, וכל נוסעיו נהרגו. מנוע המטוס הפך לאנדרטה לחללי החיל. מימין לאנדרטה קבועים לוחות זיכרון ובהם שמות חללי חיל האוויר מאז הקמתו ועד היום.

מהגלעד נעלה בגרם מדרגות קצר, שיוביל אותנו לרחבה מרוצפת נוספת מוקפת ברושים. בשולי הרחבה נמצא אחד מעצי הקטלב המרשימים בארץ, הבולט בגזעו האדום.
כמה שבילים קצרים מוליכים אל פסגת ההר, שם נמצאת תצפית לעבר שמורת נחל שורק, הר גיורא והסביבה. ניתן להמשיך מכאן רגלית אל עין טייסים אך אנו נחזור לרכב ונמשיך מערבה עד לכיכר הכניסה למושב כסלון.
נפנה למושב ואחרי כ-700 מ’ נפנה ימינה לפי השילוט “שמורת נחל שורק”, עד לאנדרטת מגילות האש.

האנדרטה נמצאת בחורשה מטופחת על פסגה בודדה בהרי ירושלים, רחוקה מכל ישוב. מקום היוצר אווירת התבודדות הנדרשת להתייחדות. אחרינו הרי ירושלים המסמלת את הנצח, לפנינו מישור החוף ובו תל אביב המסמלת את ההתחדשות.
האנדרטה עשויה בצורת שני עמודי גויל ובמרכזה מעין סדק משולש, ממנו מתפתחים כלפי מעלה שני סיפורים. סיפור השואה בגליל הימני וסיפור התקומה בשמאלי.

במרכז האנדרטה נראה תהלוכה יוצאת מהחלל כשהראשון בה גבר מחבק ילד ולפניו שלושה נערים. זו דמותו של יאנוש קורצ’אק, המחנך אשר צעד עם תלמידיו למוות. מכאן מתפתחת היצירה בשני כיוונים: למטה מתוארת תהלוכה הנכנסת למחנות, כשהדמויות הולכות ומצטמקות,ולמעלה קווים אלכסוניים הדוחפים אל-על לכוון דמויות מרקיעות שחקים מעל מסגרת התמונה. בחלק זה הדמויות גדולות במיוחד, ועיוות פרספקטיבי זה יוצר רושם שהמורדים הם ענקים אדירי כוח, כשנשקם – בקבוקי מולוטוב, פצצה, סכין וזרוע. הדמות המרוחקת ביותר משליכה אבן גדולה שיש בה יותר כוח מאשר בטנקים מולה.
הגליל השני מציג את עצמאות ישראל. פה הנוף חדש, חי, עצי-פרי, עץ-זית , מגדל המים, ילד ובידו אשכול. האם נפרדת מבנה היוצא למלחמה. אשה צעירה נפרדת מבעלה. עולה חדש זורק את תרמילו ומקבל רובה. למעלה חלוצה מחזיקה כד, פלמ”חניק עם רובה וקיבוצניק… בהמשך אבני הכותל המערבי, יהודי וספר תורה בידיו, חייל נשען על אבנים עתיקות וצנחן עטוף טלית בוכה ליד אבני הכותל.

בזווית מסוימת ניתן לראות את שני הגלילים כאחד, בדמות ספר תורה המעביר את המסר שהנס של הקמת המדינה הוא תולדה של קידוש-השם בורשה.

נחזור לרכב ולכביש 395 עד לצומת אשתאול, שם נפנה ימינה בכביש 38 לכיוון שער הגיא ולאחר 400 מטר נפנה ימינה לכוון יער הקדושים. אשר ניטע כגלעד לקרבנות השואה: ששת מיליון עציו הם נרות נשמה ירוקים לזכרם של ששת מיליוני הנספים בשואה. בסמוך לנקודת החניה נמצאת מערת בני ברית – מערה טבעית אשר הורחבה במטרה לשמש מקום התייחדות עם נספי השואה ולידה יד אנה פרנק. היער מלא בפינות ישיבה, מסלולי הליכה, מסלולי אופניים ומסלולי ג’יפים ומתאים לסיים יום טעון בפיקניק משפחתי.

Add Your Heading Text Here

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

תפריט נגישות

רוצים להישאר מעודכנים?

השאירו פרטים והגיליון ישלח אליכם למייל מידי שבוע