מהיום בו הגעתי לסוסיא שבהר חברון ומתוקף היותי מדריך טיולים, נשאלתי לא פעם – האם אני מהמתנחלים?
בגאווה הייתי עונה שזכות היא לי להיקרא מתנחל, שהרי זו נחלת ה’ שהנחיל לאבותינו ולא ארץ נכרייה כבשנו.
ומתוך שבטיולים אני עוסק ורוב ימי בנחלים, מהרהר הייתי מה הקשר בין הנחלים אהבת חיי לנחלה נחלת אבותיי?
בפרשת השבוע במכת דם נאמר: “ועתה הרם מטך ונטה ידך על מימי מצרים על נהרותם על יאוריהם ועל אגמיהם ועל כל מקווה מימיהם והיה דם…”.
ננסה לעמוד על משמעות המילים השונות הקשורות במקווי המים –
נחל
כל נווט יודע שכדי להבין ולחלק שטח דרוש ניתוח אגנים – כיווני הנחלים וזרימתם הם המחלקים את השטח.
גם נחלות השבטים מושפעות מהנחלים וגם כל ארץ ישראל נתונה בין נחל מצרים בדרום והים במערב לנהר הגדול נהר פרת, ומכאן שנחלה נקבעת על פי הנחלים.
חבל גם הוא ארוך וצר כנחל ומסמן נחלות – ‘ויעקב חבל נחלתו’.
נהר
הנהר משמש ל-3 דברים:
1. מקום שטיפת המים. נחל הוא גם אכזב, אך נהר הוא נחל איתן שוטף מים.
2. ריצה ומרוצה – ‘ונהרו אליו כל הגויים’ (ישעיהו ב) או “ונהרו אל ה’ ואל טובו” (ירמיהו ל”א).
3. נהר-נהרה-אור: ‘אז תראי ונהרת’ (ישעיהו ס) וגם באיוב ב: ‘לא תופע עליו נהרה’.
ויש קשר בין השימושים: תנועת הנהר השוטף ורץ הושאלה לתנועת הגויים הנוהרים ורצים לבית ה’ ומהירות הנהר והאנשים הושאלה למהירות האור, שגם הוא שוטף ורץ ומהיר. ואולי מכאן הגענו בעידן המודרני ל’ מהירות האור’.
‘מנהרה’ היא מערה שבקצה שלה יש נהרה – אור בקצה המנהרה.
יאור
היאור נזכר רבות בתנ”ך, לעתים כנהר ולעתים כאגם. מעניין שגם ביאור מסתתרת המילה “אור”, בספר עמוס (ח, ח) נאמר: ‘ועלתה כאור כולה ונשקעה כיאור מצרים’. אין ספק שהיאור היה האור של מצרים ובלעדיו היה להם חושך מצרים.
אגם וים
שניהם מקומות מים סגורים נטולי תנועה, וגם התנועה באינטונציה (בצליל) היא סגורה – ‘ים’ ‘גם’.
יוצא לנו דמיון יפה בין האור והיאור, בין הימים הנקבעים לפי האור והימים אוספי המים, ובין השמים שבהם המאורות והמים שביאורים.
מקווה
המקווה הוא הנקודה אליה נמשכים הקווים של המים: כל הנחלים זורמים אל הים, ולמקווה המים קרא ימים.
בשונה מהים, המצויר כנקודה סטטית קבועה, התנועה המצטיירת בקו נותנת תקווה – ‘מקווה ישראל ה’.
הרב קוק באיגרות מסביר שתאוריית האבולוציה נוסכת תקווה באנושות, כי היא מתארת את העולם כקו שיש בו תנועה, שינוי והתפתחות ולא כנקודה – טבע – טבעת עגולה וסגורה, ומתוך כך היא מחזקת את האמונה בגאולה: ביכולת לראות בעולם הזה החסר את העולם הבא.
מרכז סיור ולימוד סוסיא מזמין אתכם להשתתף בכנס ט”ו בשבט השנתי,
בליווי הרצאות וערב שירה בציבור
1599-507517