בפרשת השבוע שעברה קראנו על אנחנו קוראים על מעמד הר סיני הכולל בתוכו את קבלת התורה ועשרת הדיברות. זהו אירוע מאוד מכונן בתולדות עם ישראל ובאופן קצת מפתיע, הוא מתרחש דווקא במדבר. דווקא במרחב ריקני, חסר פאר והדר. נראה אפילו שזה לא מכבד את המעמד הזה. היינו מצפים לראות אותו מתרחש במקום מקושט, מהודר. חכמינו עסקו רבות בשאלה זו, מה יש בו במדבר שמאפשר קבלת תורה והפיכתם של קבוצת עבדים משוחררים לממלכת כוהנים וגוי קדוש.
במדרש תנחומא לפרשת במדבר חז”ל מציגים שאלה זו: “למה במדבר סיני? מכאן שנו חכמים: בג’ דברים ניתנה תורה: באש ובמים ובמדבר… למה במדבר? לומר לך שכל מי שאינו עושה עצמו הפקר כמדבר אינו יכול לקנות את התורה”. המדבר שהוא מרחב שומם, ריק, חסר חיים גשמיים, בא ללמד אותנו שרק אם נעשה עצמינו הפקר ומחוסרי כל נוכל להכיל בתוכנו את השפע הרוחני שהתורה משפיעה.
הסבר זה של חז”ל מאיר לנו מה אנחנו צריכים ללמוד מהבחירה הזאת של הקב”ה להעניק לנו את תורתו דווקא במדבר. אבל עדיין נשאלת השאלה – מה מהות הבחירה הזו?
העולם כולו מורכב מגשמיות ורוחניות, מחומר ורוח, שבאופן טבעי רדיפה של האדם אחר אחד מהם מונעת ממנו את היכולת לרדוף אחר משנהו. וכך גם האדם שהוא גוף ונשמה, מכיל בתוכו את שני הקצוות הללו. כותב על כך הרמב”ם בהקדמתו לפירוש המשניות: “שחרבן הנפש (תלוי) בתיקון הגוף, ותיקון הנפש (תלוי) בחרבן הגוף”. או במילים אחרות – כדי לאפשר תיקון רוחני, הדבר מחייב הרס של הגשמיות.
על גבי זה ניתן להבין את הסברו של המהר”ל לקבלת התורה במדבר: “ובשביל כך ניתנה התורה, שהיא השכל (הרוחני) הגמור, במדבר. כי המדבר, משולל מן הדברים החומריים, בעבור שלא נמצא בו דברים הגשמיים. הנה (ולכן) המקום המיוחד לתורה היא המדבר” (תפארת ישראל, פ”כו).
עוצמה רוחנית כה גדולה של קבלת תורה לא יכולה לרדת במקום שמצויה בו גשמיות. רק המדבר – מקום נטול חיים וגשמיות, יכול להכיל את ההארה הגדולה הזו.
המדבר, כמו התורה, רווי מרחבים גדולים ויפים שרק מצפים שנבקר בהם, נסתובב, ודרך זה נגלה את נפשנו מחדש. עמוס קינן היטיב לכתוב זאת בשירו:
“המדבר הוא בראשית,
במדבר ברא אלוקים
את השמים ואת הארץ.
שם התקשה סלע היסוד
המפעפע במעמקים
ושם שקע הים והותיר
על סלעי היסוד את סלעי המשקע
שבאו לאחריהם.
מה הפלא אם במדבר נגלה אלוקים
אל מי שעתידים להאמין בו.
ואם חדלו להאמין בו
הרי זה מפני שרבים אינם יודעים
את הדרך אל המדבר”
מוזמנים להצטרף לטיול בעבר הירדן המזרחי (ירדן) אשר יתקיים בחודש אדר ב’: 1599-507517