המבדיל בין חמץ למצה

מאת: הרב אורן דובדבני
מתי מותר לאכול חמץ כשהחג השני של פסח צמוד לשבת?

יומו האחרון של פסח חל בערב שבת, ובשורות הבאות ננסה לענות על כל השאלות החשובות שהמצב הזה מאתגר אותנו בהן (כן, אני יודע שהיה כך בשנה שעברה – אבל מי זוכר…).
לפני הכל והכי חשוב: לזכור בערב החג (יום ה’) להכין עירוב תבשילין. ומה לגבי אכילת חמץ? המשנה ברורה ( תצא , ס”ק א) כתב: “מי שהתחיל לאכול במוצאי פסח מבע”י עד הלילה ועדיין לא התפלל והבדיל מותר לאכול חמץ… אלא שחכמים אסרו במלאכה עד שיבדיל [מגן אברהם], אמנם אם עדיין לא בירך בוואי אין לאכול חמץ דהרי יצטרך לומר יעלה ויבוא… וא”כ יהיה תרתי דסתרי”.
נמצא שעקרונית, הזמן הקובע להיתר חמץ הוא צאת החג. המגן אברהם כתב שעקרונית מותר לאכול חמץ גם אם אדם לא הבדיל, אולם הוא מנוע מלעשות זאת. המשנה ברורה הוסיף סיבה נוספת לאיסור: העובדה כי זה תרתי דסתרי שאדם אומר את המילים ‘חג המצות’ ועל שולחנו חמץ.
ממתי מותר לקחת מן החמץ שנמכר לגוי?

התשובה לשאלה זו תלויה בדרך שבה נמכר החמץ לגוי. הרבנים המוכרים את החמץ עושים זאת באחת משתי הדרכים: הם מלווים לגוי כסף שאמור להיות התשלום עבור החמץ אותו מתחייב הגוי להחזיר עד מוצאי החג או מוצאי שבת. במוצאי חג או מוצאי שבת הרב קונה מו הגוי חזרה את החמץ מחדש תמורת סכום מסוים. לפי השיטה הזו החמץ חוזר להיות של היהודי, אולם יש לתת לגוי זמן להגיע לרב לקנות ממנו חזרה את החמץ.
שיטה אחרת (בה אנו נוהגים במכירת החמץ של צהר), היא כשבזמן המכירה הרב והגוי קובעים את מחיר החמץ והגוי משלם מקדמה. שאר הכסף נזקף במלווה וזמן החזרת ההלוואה נקבע למוצאי החג או למוצאי איסרו חג. כמו כן נקבע שאם הגוי לא יגיע להחזיר את ההלוואה הוא מתיר לכל המוכרים לגבות את החוב על ידי שימוש בחמץ שלו. לפי השיטה הזו, החמץ נשאר מבחינה ממונית שייך לגוי אולם הגוי לא צריך להגיע פיזית לרב והרב לא צריך לקנות ממנו חזרה את החמץ. המשמעות היא שאין צורך להמתין לגוי שיגיע (אני נותן לגוי 45 דק’ להגיע אליי עד היתר החמץ לרווחא דמילתא). במקרה זה החמץ נשאר של הגוי גם לאחר הפסח והגוי מרשה ליהודי לגבות את חובו מן החמץ שהגוי קנה. במקרה בו יום טוב אחרון צמוד לשבת נוהגים להכניס בשטר המכר סעיף מיוחד בו הגוי מרשה ליהודי להשתמש בחמץ כבר בתוך השבת.

לכן הלכה למעשה, כ-45 דק’ לאחר צאת החג, או השנה בשבת תשע”ח, אפשר לאכול חמץ מן החמץ הנמכר לגוי. חשוב להדגיש כי במקרה בו אוכלים חמץ מן החמץ הנמכר בשבת ועדיין משתמשים בכלי פסח יש להיזהר מאוד-מאוד שהחמץ לא יבוא במגע עם כלי הפסח.
ומה לגבי אכילת קטניות בשבת בכלי פסח? כאמור קטניות אינן חמץ ולכן גם אין לכלול אותן במכירת החמץ (בתשובתנו אודות הקטניות ומוצרי הקטניות הארכנו הרבה במנהג קדוש זה שחלילה לזלזל בו וגם הסברנו באיזה מוצרים יש להקל, למרות שכתוב עליהם שהם כביכול לאוכלי קטניות). גם הדגשנו שאשכנזי המתארח בביתו של ספרדי יכול לאכול מן הכלים. יחד עם זאת גם על הנוהגים היתר בקטניות בפסח יש להקפיד לברור את הקטניות מכל חשש של גרעיני חיטה לפני הפסח, ולכן הרוצים לאכול קטניות בשבת קדש פרשת שמיני השבת – עליהם להכין קטניות ולברור אותם לפני החג ואז יכולים לאכול קטניות אפילו בכלי פסח עצמם.
הכותב הוא מומחה לכשרות תעשייתית וראש מערך הכשרות ‘צהר פקוח מזון בעם’

Add Your Heading Text Here

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

תפריט נגישות

רוצים להישאר מעודכנים?

השאירו פרטים והגיליון ישלח אליכם למייל מידי שבוע