מדי פעם אתם שואלים כיצד אני בוחר את הנושאים לטור. ובכן, בד”כ אני כותב על מה שמעניין אותי או נושא שעסקתי בו במשך השבוע. אבל מדי פעם ישנה שאלה שאתם שולחים, וכאשר היא חוזרת פעם אחר פעם הרי זה סימן שהיא דורשת התייחסות ציבורית. השאלה הבאה נשאלה כבר פעמים רבות: האם לאחר אכילת בשר ניתן לשתות משקה פרווה חם ממכונת שתייה שמוכרת גם משקאות חמים חלביים?
למען האמת נכתב על שאלה זו לא מעט. לפני שנתחיל בתשובה ההלכתית שתי הערות עובדתיות: למעשה, שאלה זו קיימת רק במכונות שתייה מן הסוג הישן. בגלל התפתחות המודעות לאלרגיה ללקטוז באוכלוסייה, מיוצרות המכונות החדשות בצינורות נפרדים למשקאות חלביים. זאת ועוד, גם במכונות האלה יש לא פעם (לא בכולן) מנגנון ניקוי המזרים מים חמים בצינורית לאחר שעבר בהן חלב חם.
אבל נתחיל מההתחלה: במאמר אודות השוקולד המריר נפגשנו באחד המושגים החשובים בדיני בשר וחלב – נט בר נט (=נותן טעם בר נותן טעם), שמתייחס למעמד תבשיל פרווה שהתבשל בקדרה בשרית לעניין אכילתו עם חלב. השו”ע (יו”ד צה) מתיר לכתחילה ואילו הרמ”א מתיר בדיעבד או במצב בו הכלי אינו בן יומו (שעברו עליו יותר מ-24 שעות). כך הסברנו מדוע שוקולד מריר המיוצר בקו יצור חלבי נקי נחשב פרווה לדעת השו”ע.
השו”ע והרמ”א דיברו על מצב בו הכלי נקי. מה הדין במקום בו נשאר מעט מאכל בכלי? הפוסקים כותבים (ש”ך יו”ד פט, יט) כי אמנם אסור לאכול עם חלב מאכל פרווה שבושל בכלי בשרי ולא היה נקי לגמרי, אולם מותר לאכול חלב מיד לאחר מכן ואין צורך להמתין. לכאורה כך הדין הוא גם במקרה ההפוך: מי שאכל בשר מותר לשתות משקה פרווה בכלי חלבי שיש בו חשש שלא הודח היטב. נמצא שאין אנו צריכים לחשוש שמא נותרו בצינורות המכשיר (במידה והם אכן משותפים) כמה טיפות חלב.
אחרונים אחרים פקפקו בכך (אתקינא סעודתא סי’ כ) וטענו כי לא ניתן להשוות בין דברי הש”ך לשאלתנו. הש”ך התיר שתיית חלב למי שאכל מאכל פרווה בכלי שאולי היה בו שאריות של בשר, אולם שאלתנו ועוסקת במי שאכל בשר ממש ואנו רוצים להתיר לו לשתות ממכונה שאולי הטילה שאריות של חלב לכוס. אולם למעשה מדובר בקושיה מלאכותית: הרמ”א כתב כי לאחר תבשיל של בשר (למשל צ’יפס שטוגן בשמן שטיגנו בו בשר) יש להמתין לאכילת חלב כמו אחרי בשר עצמו. אבל לאחר אכילת תבשיל שנתבשל בקדירה של בשר (למשל צ’יפס שטוגן בסיר בשרי אך בשמן חדש) לא צריך להמתין כלל. הסברא הפשוטה אומרת שסיבת ההיתר היא שאין כאן שום חיבור בין בשר לחלב.
חידושו של הש”ך הוא שגם כאשר יש שאריות מעטות של בשר בכלי, הדבר יהיה מותר ואם יש להחמיר הרי שהחומרא נוגעת רק לאכילת התבשיל (שבושל בקדרה של בשר) עם חלב או גבינה ממש. לגבי אכילת חלב או גבינה לאחר אכילת התבשיל אין כל שאלה שהדבר מותר. זאת ועוד, כאשר הציעו לפני אחד מגדולי הפוסקים, ר’ שלמה קלוגר (האלף לך שלמה) להחמיר בדבר הוא השיב: “הדבר מביא לידי גיחוך.. ולית מאן דחש לחמורות כאלה” (שו”ת טוב טעם ודעת מהד’ תליתאה , סי’ קפג).
ואולי עוד הערה כללית לגבי כשרות המשקאות במכונות השתייה: הקפה לסוגיו בד”כ אינו בעייתי, אולם דווקא בשוקו ובמוקה תתכן בעיה של תוספים לא כשרים.
לסיכום: לאחר אכילת בשר מותר לשתות משקה פרווה ממכונת שתייה גם אם יש סיכוי שנשארו מעט שאריות חלב בצינורות.
הכותב מומחה לכשרות תעשייתית וחומרי גלם ומשמש ראש ועד הכשרות של ‘השגחה פרטית’ בכל שאלה ניתן לפנות ל: rabbiod@gmail.com